Gulyáskrém házilag

Ez egy igazi véletlen - vagy hogy mondjam (?) - felfedezés. 
Mint a legjobb művészek én is azt mondom: 
nem alkottam, találtam. 



Kezdődött azzal hogy volt egy drága nagypapám, akiről majd készítek egy külön bejegyzést az "és akiktől tanultunk" címke alá. Ő főzött, amikor már nyugdíjban volt, és a kisebb gyerekei még iskolába jártak. A fiúk azt mondták, hogy nem akarnak napközibe menni, inkább bármit megesznek ha Édesapa főz. Az csak jobb lehet. Jobb is volt.

Szóval Nagypapa príma bográcsgulyást készített, de azt még akkor tanulta amikor katonatiszt volt és nagyobb fiúknak főzött laktanyában, táborba sőt a fronton is. Nem tudom volt-e abban az időben gulyáskrém? Meglepő hogy mi minden volt a háború előtt amit nem is gondolnánk. Na mindegy. Viszont amikor már én lábatlankodtam a bogrács körül, Nagypapa bőven adta bele a fűszerkeveréket és ha lediktálta a receptjét, nem hogy nem hagyta ki, hanem az egyik legfontosabb hozzávalóként említette. Így aztán ezt én is "szentírásnak" tekintettem. Sajnos a mai furcsa élelmiszerpiacon, ahol már jobban félünk hogy megmérgeznek, mint hogy bátran kipróbálnánk minden régit, újat és igazán jót, már kevesen merik az ilyen készítményeket megvásárolni. Ezért borzasztó ellenállást tapasztaltam én is a környezetemben a Gulyáskrémmel szemben. Szép lassan leszoktam róla. 

Szerencsére belenéztem egyszer egy főzős tv műsorba (Borbás Marcsiéba) ahol egy töklevest készítettek és minthogy a tök meglehetős íztelen azt ajánlották hogy tegyünk bele maradék lecsót. Persze, minden konyhában csak úgy várakozik a maradék lecsó!

Ettől kezdve a sárgaborsó, lencse és bab - sőt most már a zöldbab - levesekhez lecsót készítek, amit összeturmixolok. Kevés főtt zeller, őrölt kömény és fűszerpaprika hozzáadásával kész is van a Gulyáskrém. Csípős fűszerpaprikát hozzáadva csípős Gulyáskrém. Ez egy klasszikus lecsó, amiben sok a hagyma. Kápia paprikát használjunk - vagy majd nyáron a pritamin paprikát. Fontos hogy a paradicsom legyen jó érett. A lecsó alap csodát tesz a fent említett levesekkel, akkor is ha nem hívjuk Gulyáskrémnek. 

Hozzávalók:

4 fej nagy hagyma
egy evőkanál disznózsír vagy olaj
5 érett paradicsom télen inkább egész-paradicsom konzerv mint üvegházi íztelen paradicsom
3 kápia paprika
1 fél (kis) hagymányi zellergumó
késhegynyi őrölt kömény
késhegynyi fűszerpaprika (édes vagy erős, ízlés szerint)



Elkészítés:
  • Megcsináljuk a lecsót úgy ahogy kell, hagymapirítás, paradicsom és paprika sorrendben. A kockára vágott paprikát csak akkor adjuk hozzá amikor a paradicsom levében már majdnem egészen megpuhult a hagyma. Sózzuk. Keverés mellett jól besűrítjük.
  • Közben külön sós vízben megfőzzük a zellert. 2 sárga és 1 fehér répát is mellé tehetünk, de elhagyható.
  • Amikor kész mindent egy turmix gépbe teszünk, hozzáadjuk a köményt, a paprikát és jól megmixeljük.   


Ez a mennyiség körülbelül 4 olyan leveshez elég, amit 4-6 fő részére készítünk. Lehet dunsztolni, mélyhűteni vagy kevesebbet készíteni.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

5. A gulyásleves (kb.10 főre)

Mák muffin

Montenegrói útibeszámoló